Tarieven en vergoedingen

Hoe het zit bij fysiotherapie

Fysiotherapie

FysioNovio heeft een contract afgesloten met de bijna alle zorgverzekeraars*. Dit houdt in dat wij uw behandeling rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren.

*In 2024 hebben wij géén contract afgesloten met zorgverzekeraars Zorg en Zekerheid, Caresq: Aevitae EUCare en Salland: ENO. Indien u bij een van deze zorgverzekeraars aanvullend verzekerd bent ontvangt u een particuliere nota, deze nota kunt u bij uw zorgverzekeraar indienen, in sommige gevallen krijgt u hiervan een gedeelte vergoed.

Fysiotherapie: vergoeding uit de aanvullende verzekering

Onder fysiotherapie vallen algemene fysiotherapie, sportfysiotherapie, manuele therapie, dry needling, en psychosomatische fysiotherapie. Deze behandelingen worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Het aantal behandelingen fysiotherapie dat u vergoed krijgt, verschilt per zorgverzekeraar en per aanvullende verzekering. U kunt dit nakijken in uw zorgverzekeringspolis. Bent u niet aanvullend verzekerd? Dan ontvangt u zelf een nota.

Fysiotherapie: vergoeding uit de basisverzekering

Er zijn enkele uitzonderingen die worden vergoed uit de basisverzekering:

Chronische aandoeningen

De zorgverzekeraars in Nederland hebben een lijst met chronische aandoeningen opgesteld. Op deze lijst staan onder meer frozen shoulder, maar ook operaties, bijvoorbeeld aan uw schouder, knie of heup. Heeft u een aandoening die op deze lijst staat? Dan komt u in aanmerking voor vergoeding vanuit de basisverzekering. Hiervoor wordt uw eigen risico aangesproken. De eerste 20 behandelingen worden echter niet uit de basisverzekering vergoed, maar uit de aanvullende verzekering. Heeft u geen aanvullende verzekering of is deze niet toereikend? Dan betaalt u zelf het resterende bedrag.

Knie- en heupartrose

Heeft u artrose aan uw knie of heup? Dan krijgt u per jaar maximaal 12 behandelingen vergoed uit de basisverzekering. Dit wordt verrekend met uw eigen risico. Na deze 12 behandelingen kunt u, als u hiervoor verzekerd bent, in aanmerking komen voor extra vergoeding vanuit de aanvullende verzekering.

Kinderen onder de 18 jaar

Bij fysiotherapie voor jongeren tot 18 jaar worden de eerste 9 behandelingen fysiotherapie vergoed uit de basisverzekering. Indien nodig worden 9 extra behandelingen vergoed. Deze behandelingen hebben geen invloed op uw eigen risico.